Зробити Graffiti.Org.Ua домашньою сторінкою Додати до обраного Контакти
Graffiti.Org.Ua: Українське граффіті Graffiti.Org.Ua: Украинское граффити  
Стартова Граффіті Інформація про граффіті Форум про граффіті Фотолог на Граффіті.Org.Ua Пошта на Граффіті.Org.Ua Каталог граффіті сайтів Контакти Карта сайту
 

Графіті в метро

автор: Lodek Nenza-boy from Czervonohrad

В далеких сімдесятих графіті на вагонах метро було проблемою лише таких міст як Новий Йорк та Філадельфія. В інших містах воно не було ще належним чином артикульоване.

Кожне graffito є індивідуальною креацією , найбільш популярною його формою є таг, що являє собою своєрідний nom de plume артиста. Виконувалось зазвичай вночі, коли вагони „сплять" надворі (на ярдах), чи у підземних тунелях депо (layups). Новойоркський метрополітен має більш, ніж 6000 вагонів і ,звісно, неможливо їх встерегти від посягань райтерів.

Інтерв'ю з Такі 183 у газеті „Нью-Йорк Таймс" зробило враження на багатьох підлітків і графіті невдовзі стало повальним.

Спочатку репутація кожного райтера будувалась на кількості тагів. „Королем лінії" (king of the line) був той, чий таг превалював на певній лінії метра. Пізніше стала важливою якість, і ті, хто робив найбільш артистичні роботи називались style masters. Розміри зростали, райтери почали робити top-to-bottoms та end-to-ends. Пізнього 1973 Flint 707 розмалював весь вагон, говорячи професійним жаргоном райтерів - зробив wholecar. Відтоді це стало спеціальністю найкращих, най швидкіших і найспритніших, які дизайнували зовнішні панелі вагонів. Кульмінацією „поїзд опису" став wholetrain , зроблений чуваками: Caine, Mad 103 та Flame One, які покрили біцентеніальними декораціями весь потяг, якого назвали Freedom Train. Транспортна влада не відчула жодних сентиментів до поїзда Свободи - він був вилучений з обігу наступного дня і перефарбований. Інший „цілий потяг" був завалений в грудні 1977 року відомою і найбільш майстерною групою райтерів у місті - Fabulous Five. Це був X-mas Train, де зображувався Санта Клаус на санках з оленями, сніговиками і написом Merry X-mas to New York!

В графіті стали вбачати мистецьку цінність. В 1972 році студент соціології Уго Мартіес організовує групу United Graffiti Artists (UGA), яка організовує серію публічних виставок. Перша така ексгібіція була проведена в 1973, де були показані графіті на полотні, яких потім продали за 3000 USD. Інша подібна група сформувалась 1973 року і мала назву Nation of Graffiti Artists.

Багато райтерів пішли до різних арт-шкіл, однак мало хто заробляє цим на життя. Існує стереотип, що більшість райтерів - бідні чорні. Насправді ж тут представлені всі економічні рівні та етнічні групи. Вік в середньому 11 -16 років. Домінують хлопці, але трапляються дівчата. Три дівчини стали відомі, забомбивши (hitting) парашу чоловічої школи De Witt Clinton High School у Бронксі.

Графітярі вважають свою продукцію формою само експресії і не бачать у ній нічого поганого. Однак більшість з них крадуть фарбу і поліція впевнена, що істотний відсоток з них не зупиниться і перед серйознішим злочином.

Власті, транспортна поліція воює з графіті роками, однак намарно. Спеціальний наряд з десяти копів у штатському (Graffiti Squad) постійно оперував з 1975 по 1979. Завели справи на більш, ніж 1500 райтерів, робили тисячі арештів. Суд тоді рідко дивився на графіті як на серйозне порушення і відмовлявся відсилати підлітків у виправні заклади.(чого не скажеш про сучасну ситуацію у Штатах). Карою зазвичай було зобовязання провести день-два зішкрябуючи своє і чуже 'graffno' з вагонів. Таким чином вони чистили собі місце для того, щоб потім вдарити по ньому знов.

Графіті є і мистецтвом, і злочином. ... вважали, що з графіті потрібно боротись, аргументуючи це так: графіті напрягає більшість населення і свідчить про недостатню безпеку в метрі.

Райтери мають дещо інше бачення. Якщо позмивати все графіті, то від того метро не стане ні швидшим, ні безпечнішим, ні дешевшим. Кілька разів райтери ходили до начальника NY сабвею, і питали дозволу малювати поїзди, дизайн яких би затверджувався. Але їх завжди посилали нахуй.

Після років фрустрації власті частково досягли успіху у боротьбі з „вандалізмом ". Почали використовувати вагони із спеціальним покриттям graffiti-proof, а для старих вагонів - сильні хімікати. Пришвидшилась реакція на „пошкодження" - поїзд миттєво вилучається з обігу, потрапляючи в мийку, де його відмивають за гроші платників податків.

Однак шал поширювався по інших містах. Вірус активізувався у Лондонському метрі на початку 80-х, де до цього значних проблем не було, та Лос-Анджелесі, де піонером був райтер на ймення Chaka.

До 1983 р. грошей на боротьбу з графіті не бюджетували. Вже в 1987 це коштувало 1,4 мільйони доларів, а зараз забирає 10 мільйонів щороку.



graffiti.org.ua


!exact. Веб Дизайн Студия !exact. Web Design Studio:Создание и раскрутка сайтов, Хостинг, регистрация доменов и прочее Rambler's Top100 организации рядом, поиск, banksy iphone backgrounds